Cranberry Menyembuhkan

Cranberry Menyembuhkan

Saya sentiasa disayangi kegetiran gula jus kranberi dan benar-benar lebih suka kepada epal dan anggur. Bagi saya, ia sentiasa menjadi salah satu yang paling menyegarkan minuman, jadi minum ke bawah liter apabila melawan jangkitan saluran kencing tidak pernah mengganggu saya sedikitpun. Sekarang penyelidikan baru telah keluar yang menerangkan apa sebenarnya ia adalah orang-orang lelaki tart kecil yang tidak keajaiban itu untuk UTI (terutama benar-benar luar biasa bagaimana ia berfungsi). Ternyata bahawa (menurut Jurnal makanan perubatan), sebagai tambahan kepada D-Mannose dalam cranberry (gula a) yang membentuk sebahagian daripada Glikoprotein utama, terdapat bahan kimia dalam cranberry yang menghalang bakteria jangkitan penyebab dari yang diberikan oleh sel-sel yang melapisi saluran kencing, dan tidak keasidan jus kranberi dan mereka dipanggil proanthocyanidins (PAC). Ini PAC nampaknya menghalang E. coli, yang merupakan bakteria yang menyebabkan kira-kira 85% daripada UTI dan 90% kes pyelonephritis akut, daripada melekat pada sel-sel permukaan pundi kencing dengan mempengaruhi sifat-sifat permukaan bakteria.

Penyelidik terdedah E. coli sama ada cahaya jus kranberi koktel atau kranberi PAC dan diukur daya lekatan antara bakteria dan permukaan silikon; mereka mendapati bahawa semakin lama bakteria terkena sama ada, semakin besar penurunan dalam lampiran bakteria. Cranberry, yang merupakan salah satu daripada tiga spesies buah-buahan yang berasal dari Amerika Utara, mempunyai sejarah yang panjang penggunaan makanan perubatan dengan penduduk asli Amerika, yang menggunakan buah-buahan untuk merawat pundi kencing dan buah pinggang penyakit. Kajian terbaru mendapati lebih faedah: cranberry mungkin berkesan dalam mengurangkan risiko penyakit jantung dengan mengurangkan pengoksidaan kolesterol darah yang menjadikannya melekit dalam arteri.

Cranberries juga telah diuji untuk pelbagai jenis keadaan lain berlawan ulser perut, cystitis dan beberapa jenis kanser lain kerana proanthocyanidins A-jenis, yang hanya didapati dalam buah-buahan ini. Kajian-kajian lain mendapati bahan kimia ini untuk menghalang pertumbuhan sel-sel kanser dalam kanser paru-paru, kanser usus dan leukemia, semua jenis melibatkan berbeza sel kanser. Barangan yang menakjubkan!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar