Kemandulan Acupuncture - Boleh Acupuncture Bantuan Dengan Ketidaksuburan Lelaki?

Kemandulan Acupuncture - Boleh Acupuncture Bantuan Dengan Ketidaksuburan Lelaki?

Sehingga baru-baru ia hanya kesuburan wanita yang telah dikaji mengenai akupunktur. Satu kajian baru-baru ini yang disiarkan dalam kesuburan dan kemandulan menunjukkan bahawa akupunktur boleh digunakan untuk meningkatkan pengeluaran sperma dan kualiti.

Dua puluh lapan lelaki subur menerima rawatan akupunktur dua kali seminggu untuk tempoh lima minggu. Sampel air mani yang diambil daripada setiap pesakit pada hari sebelum rawatan bermula dan selepas rawatan akupunktur telah selesai.

Motilitas sperma meningkat daripada 44.5% kepada 50% peratusan sperma yang sihat meningkat daripada 0.06% kepada 0.26% dan jumlah sebenar sperma yang sihat meningkat daripada 40,000 hingga 200,000.

Adalah dipercayai bahawa akupunktur mengembalikan keseimbangan hormon dan mengurangkan tekanan. Ia membantu membersihkan badan itu sendiri toksin dan memanfaatkan tenaga badan untuk memulakan sistem pembiakan.

Tertentu titik akupuntur utama yang digunakan dalam rawatan tersebut adalah: Guan yuan (Ren 4), shen shu (UB 23, dua hala), ci liao (UB 32, dua hala), tai cong (Liv 3, dua hala), dan tai xi (KI 3, dua hala). Mata menengah yang digunakan dalam rawatan tersebut adalah: zhu san li (ST 36, dua hala), xue hai (SP 10, dua hala), san yin jiao (SP 6, dua hala), gui lai (ST 29, dua hala), dan bai hui (Du 20). Semasa rawatan akupunktur jarum dimasukkan sedalam antara 15 dan 25 milimeter, kedalaman tertentu yang bergantung kepada bahagian badan yang dirawat. Jarum dimanipulasikan untuk tempoh sepuluh minit untuk mencapai de qi, alat tulis kemudian meninggalkan selama dua puluh lima minit sebelum mereka telah disingkirkan.

Jadi, akupunktur boleh menjadi pilihan yang berdaya maju dalam rawatan kemandulan lelaki dan merupakan rawatan yang agak mudah untuk mencuba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar