Malunggay dan Pokok Moringa

Malunggay dan Pokok Moringa

Anda tidak ragu-ragu mendengar Moringa sekarang, tetapi bagaimana pula Malunggay? Apakah dan bagaimana ia sama dengan Moringa. Juga diberitahu kebenaran Malunggay dan Moringa Oleifera adalah betul-betul pokok yang sama, mereka hanya dipanggil dengan nama-nama yang berbeza di bahagian yang berlainan di dunia.

Walaupun moringa atau lebih cenderung malunggay berasal dari utara India, ia kini wujud dalam iklim tropika sub seluruh dunia. The ratusan nama-nama untuk kilang, tetapi moringa dan malunggay adalah yang paling biasa, jadi kami akan berpegang kepada kedua-dua.

Pokok itu sendiri benar-benar hidup sehingga namanya, "The Tree Miracle." Semua bahagian pokok ini boleh digunakan untuk sesuatu yang berfaedah. Batangnya boleh dilucutkan dan digunakan sebagai pembasmi kuman. Benih menghasilkan minyak gred yang sangat tinggi yang digunakan yang boleh digunakan dalam masakan dan lain-lain pelbagai aplikasi. Pulpa dari orang-orang biji ditekan juga boleh digunakan untuk membersihkan air. Tetapi kuasa sebenar terletak pada Malunggay dan Moringa Daun!

Daun mengandungi sejumlah besar nilai pemakanan. Mereka begitu berkhasiat bahawa mereka kini diberi kepada kanak-kanak yang kekurangan zat makanan di Afrika untuk makan dengan betul dari pokok itu. Perkara yang menarik tentang daun ini adalah bahawa nilai pemakanan mereka benar-benar naik ketika mereka kering! Serbuk ini dicipta daripada daun-daun kering agak mungkin salah satu dunia makanan tambahan yang paling bermanfaat.

Daun mengandungi auns untuk auns lebih protein dan kalsium daripada susu, lebih banyak vitamin C daripada oren, lebih banyak vitamin A daripada lobak merah dan lebih banyak zat besi daripada bayam. Ini juga mengandungi semua asid amino, adalah sumber antioksidan yang hebat dan juga mengandungi protein tumbuhan berdaun hijau. Daun telah digunakan dalam perubatan India untuk merawat lebih 300 penyakit!

Kegunaan pokok Malunggay / Moringa untuk umat manusia masih belum walaupun diterokai. Fikirkan berapa banyak nyawa dapat diselamatkan dengan perladangan beberapa di negara-negara dunia ke-3. Fikirkan bagaimana kualiti hidup anda akan bertambah baik dengan menambah makanan tambahan bermanfaat seperti moringa ke dalam anda diet. Orang-orang dari seluruh dunia telah menemui kuasa Moringa setiap hari dan menjadikannya sebahagian daripada kehidupan mereka. Adakah anda akan datang?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar