Kuku kulat Penyembuhan

Kuku kulat Penyembuhan

Di mana dan mengapa saya mendapat jangkitan kulat kuku?

Anda mungkin mendapatnya daripada persekitaran yang panas dan lembap seperti kolam renang, sauna, mandi awam, atau dari kasut sukan berpeluh anda. Kulat suka tumbuh di dan di sekitar kuku kaki dan kawasan basah di bawahnya. Jika tangan anda terdedah kepada hidangan atau air untuk tempoh yang panjang pada satu masa, anda mungkin mendapat jangkitan.

Biasanya kaki lebih terdedah kepada persekitaran lembab dan jangkitan jadi kebanyakan kulat kuku jari kaki, dan bukannya kuku yang berkaitan.

Jika anda fikir anda mempunyai jangkitan kulat anda boleh pergi berjumpa dengan doktor anda atau ahli penyakit kaki yang pakar dalam kaki. Sesetengah tisu akan dikikis dari bawah kuku dan dihantar ke makmal untuk diagnosis. Dan sesungguhnya jika anda mempunyai jangkitan kulat, maka doktor akan menetapkan ubat makan enam minggu untuk menjaga masalah ini, bersama-sama dengan krim topikal untuk memohon di bawah kawasan yang terjejas.

Terdapat juga beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk melindungi diri sendiri dan mendapatkan di jalan raya untuk rawatan kulat kuku:

o Pastikan kuku anda pendek dan dipotong.
o Gunakan fail kuku yang berbeza di sisi dijangkiti.
o Melindungi tangan anda pada setiap masa apabila membasuh pinggan mangkuk dengan 100% lapisan sarung tangan kapas.
o Pakai sarung kaki 100% kapas, menambah serbuk anti-kulat kaki di stoking untuk memastikan kaki anda kering, dan menukar sarung kaki anda setiap hari.
o Biar nafas jari kaki anda jika anda mempunyai kulat kuku jari kaki dan mendedahkan kaki kepada cahaya matahari dan udara segar.
o Jauhkan daripada berjalan berkaki ayam di tempat awam seperti sauna, kolam kawasan kolam renang, bilik persalinan dan gimnasium di mana ia adalah lembap dan lembap.

Berbalik kepada ubat-ubatan antikulat topikal untuk jangkitan ini ahli penyakit kaki atau ahli farmasi anda mungkin mengesyorkan kuku diluluskan FDA dipanggil "Penlac" yang perlu digunakan untuk sembilan bulan berturut-turut. Pada asasnya anda cat kuku anda terjejas dengan "Penlac" berus setiap hari, dan pada akhir minggu ini, menanggalkan varnis.

Dua ubat-ubatan oral diluluskan oleh FDA untuk rawatan kulat kuku juga wujud dipanggil "Lamisil" dan "Sporonox" yang perlu diambil selama 3 bulan dan tidak lebih daripada 6 bulan sejak kesan jangka panjang ubat-ubatan ini boleh menyebabkan kerosakan hati. Ia adalah idea yang baik untuk membincangkan semua ubat oral anti-kulat dan dos dengan doktor atau doktor anda sebelum digunakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar